تایی چی یک روش موثر برای کاهش چربی شکمی در بزرگسالان مسن است

5 جولای 2021 - در یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله سالنامه پزشکی داخلی آمده است: تایی چی، یک ورزش سنتی چینی که گاهی با عنوان "مدیتیشن در حرکت" توصیف می شود، شامل حرکات کنترل شده و معمولاً ملایمی است که در کاهش چربی شکمی در افراد مسن به اندازه ی ورزشهای معمول، موثر است.

با وجود محبوبیت تایی چی در سراسر جهان، مطالعات کمی بر روی مزایای خاص بهداشتی این روش انجام شده است. در مطالعه ی اخیر، 543 بزرگسال 50 ساله و بالاتر با چاقی شکمی(چاقی مرکزی یا احشایی) شرکت داشتند. چاقی شکمی به ویژه با نتایج بدتری برای سلامتی نسبت به داشتن چربی اضافی در سایر نواحی بدن مرتبط است، از جمله با خطر بیشتری برای مشکلات قلبی خطرناک مانند فیبریلاسیون دهلیزی و عوارض دیابت از جمله بیماری مزمن کلیوی و رتینوپاتی (چشم مرض) همراه است.

شرکت کنندگان به طور تصادفی در تعداد مساوی در یکی از سه گروه (181 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. گروه اول یک برنامه تمرینی متداول شامل فعالیت هوازی و تمرینات قدرتی و گروه دوم در یک برنامه تایی چی شرکت کردند، اما گروه سوم هیچ برنامه تمرینی را برای مدت 12 هفته ی مطالعه، انجام ندادند. در آغاز مطالعه، پس از 12 هفته و سپس دوباره پس از 38 هفته، محققان اندازه دور کمر و همچنین وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI ، معیاری برای چاقی که وزن بدن را بهمراه قد در نظر می گیرد)،HDL  (لیپوپروتئین با چگالی بالا ، یا " کلسترول خوب") ، تری گلیسیرید و فشار خون شرکت کنندگان هر 3 گروه را اندازه گیری کردند.

تایی چی برای کاهش چربی شکمی موثر است

از ابتدای مطالعه تا هفته ی دوازدهم، اندازه ی دور کمر گروهی که هیچ گونه مداخله ورزشی انجام نداده بودند، به طور متوسط ​​0.8 سانتی متر افزایش یافته بود. در مقابل، افراد هر دو گروه تمرینی شاهد کاهش اندازه ی دور کمر خود بودند- به طور متوسط ​​1.0 سانتی متر در گروه تایی چی و 0.5 سانتی متر  در گروه تمرینات ورزشی متداول. اگرچه این اعداد به نظر کم می رسند، اما هر دو تفاوت معنی داری را در مقایسه با گروه بدون ورزش نشان می دهند. هر دو گروه ورزشی در مقایسه با گروه بدون ورزش، کاهش کمی در وزن بدن و افزایش اندکی را در کلسترولHDL ، داشتند. علاوه بر این، تمام این مزایا پس از 38 هفته در گروه تایی چی حفظ شد، در حالی که در گروه ورزش متداول همه ی مزایا به جز بهبود کلسترول HDL، حفظ شدند.

محققان نتیجه گیری نمودند که تایی چی رویکرد موثری در کاهش چربی شکمی برای بزرگسالان دارای چربی اضافی در این ناحیه از بدن است. مشخص نیست که چرا تایی چی به طور بالقوه حتی از انواع ورزش های متداول در کاهش چربی شکمی موثرتر است، اما این نتایج نشان می دهد که اگر کاهش اندازه ی دور کمر هدف شما است، گزینه ی بهتری نسبت به ورزش هوازی و قدرتی معمول وجود دارد و آن ورزش تایی چی است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/07/05/tai-chi-may-reduce-belly-fat-in-older-adults/